Hot springs & svenska köttbullar

Häromdagen åkte jag, Maureen, Ong och Daehyun till ett ställe för att bada i varma källor. Jag hade varit på ett sånt ställe en gång tidigare och då var det väldigt annorlunda från hur man gjorde här... Här fick man betala (två gånger), en gång vid entrén och en gång till för att få ett eget litet rum innehållande ett badkar. Jag blev väldigt förvånad och förstod inte riktigt konceptet, liksom varför skulle man få ett eget rum med badkar att sitta själv i? Jag såg framför mig att man skulle sitta gemensamt i en större "pool" eller direkt där de varma källorna kom från (som på det andra stället jag besökt). Jag som inte ens gillar att bada badkar fattade inte riktigt grejen, det var ju precis som att vara hemma i sitt eget badrum fast att man visste (men såg inte) att vattnet som kom från kranarna faktiskt kom från de varma källorna. Jag badade iallafall i till mestadels kallt vatten och när jag kände mig klar med det mintgröna rummet och vattnet som luktade ruttna ägg, så gick jag ut till de andra och åt glass. Det var ändå en rolig upplevelse, och parken runt om byggnaden med badkarsrummen var faktiskt väldigt fin!

Ong hade lite problem att hitta tillbaka till Doi Saket, då det var en ganska lång bilfärd till stället med varma källor. I princip hela eftermiddagen gick åt till att sitta i bilen. Men jag var nöjd med det, för vi hade de stora gröna bergen och massor av risfält som utsikt.

På kvällen - äntligen tillbaka i Doi Saket - så skulle vi hitta en restaurang som hade öppet en söndag, och det fick tillslut bli ett ställe som hade western food. Maureen ville veta om en maträtt hon hade provat på restaurangen smakade som den gör i Sverige, så jag beställde rätten "Swedish meatballs and spaghetti", och blev ändå imponerad. Jag kunde ju inte äta där och INTE prova en svensk rätt!

Vi gick sedan till en bar i Doi Saket, beställde öl och spelade biljard och fick lägga i några mynt för att få en lampa att tändas över biljardbordet under tiden vi spelade. Någons lilla kattunge satt i baren och vi gosade med den medan vi väntade på vår tur. Efter biljardrundan var vi alla redo att åka hem - väldigt nöjda med dagen och kvällen.

Allmänt | |
Upp